Наше ставлення до використання історичного
документа на уроці останнім часом зазнало суттєвих змін. Якщо раніше історичний
документ використовувався як доповнення до змісту шкільного курсу історії з
метою конкретизації, поглиблення, уточнення матеріалу, знайомого учням з
прочитаного підручника, то останнім часом все більше з’являється прихильників
лабораторного методу вивчення Історії. Уявити викладання історії, особливо в старших класах, без
опрацювання джерел взагалі неможливо. Історичний документ поступово стає
основою для вирішення певних навчальних завдань. І якщо в старших класах
ситуація змінилася докорінно, то цього не можна сказати про основну школу. За
винятком підручника з історії для учнів 5-го класу В. Власова та О:
Данилевської у більшості підручників історичні документи продовжують виконувати
роль ілюстративного додатку до авторського тексту. Але ж формування
історичного мислення у школярів розпочинається з перших років вивчення історії
в школі, тож обмежувати діяльність учнів тільки вивченням інтерпретацій,
історичних документів навряд чи доцільно навіть у молодших класах.
На сучасному-етапі розвитку методики викладання історії визначили два підходи до використання історичних документів на уроці — інформаційний та критичний. При застосуванні інформаційного підходу історичний документ використовується як джерело, що дозволяє отримати відповідну інформацію. Критичний — запозичений з практики викладання історії в європейській та американських школах — спонукає замислитися над достовірністю інформації, вилученої зі змісту документа та над ступенем довіри до власне джерела. Як інформаційний, так і критичний підхід у роботі з історичними документами, виконує свою роль у розвитку історичного мислення і повинен застосовуватися залежно від дидактичної мети навчального заняття.
Але все ж таки застосування інформаційного підходу має передувати джерелознавчій критиці документа, оскільки, перш ніж навчати учнів критично сприймати й оцінювати історичний документ, школярі повинні навчитися працювати з історичним змістом власне джерела. Тому, на нашу думку, в 6—8 класах при організації роботи учнів з історичними документами має домінувати інформаційний підхід/ Більшість документів, залучених до аналізу в цих класах, можуть бути використані тільки як інформаційне джерело, що визначається характером самих історичних документів наприклад, закони царя Хаммурапі, про які йтиметься нижче). Використання історичного документа як інформаційного джерела дозволяє повного мірою розвивати вміння аналізу та оцінки, формувати навички історичного аналізу та інтерпретації, оскільки історія за своєю суттю є процесом мислення, що спирається на свідчення минулого. Використання історичних документів дозволяє також створити яскраві, виразні образи подій, особистостей, епох, бо, як доводить практика, на уроці найкраще запам’ятовується фактичний матеріал, який насичений нюансами історичної епохи, що стають для нас доступними тільки при використанні історичних джерел.
Працюючи з історичними джерелами, учні повинні розкрити зміст останніх, тобто створити власну версію або інтерпретацію історичних подій. У численних публікаціях неодноразово ставилася проблема інтерпретації навчальних текстів на уроках історії. Зіткнувшись з тим, що в результаті некритичного сприйняття авторських інтерпретацій в учнів формується стереотипне мислення, ми намагаємося вирішити цю проблему шаблонними підходами. На вчителя знову покладається завдання пояснювати й демонструвати учням суб’єктивність авторської інтерпретації історичних фактів, а учні слідом за вчителем повинні цю суб’єктивність знаходити, ідентифікувати і розуміти. Ми знову демонструємо учням різні страви, приготовлені іншими, вчимо їх оцінювати, але не даємо самим спробувати приготувати хоч одну. Якщо виходити з того, що формувати досвід практичної діяльності словесними методами неможливо, адже його можна лише засвоїти, точніше, виробити в процесі самостійної навчальної діяльності, на творчому рівні, то чому б учням не дозволити створити власну інтерпретацію історичних реалій, зроблених на основі вивчення історичних джерел, ставши на уроці хоча б на мить укладачами навчального тексту? Не побоїмось стверджувати, що діти роблять це не гірше за авторів, що пишуть підручники. Звичайно, процес створення учнями власної інтерпретації історичних фактів, здобутих у результаті роботи з історичними документами, буде більш спрощеним, але ні в якому разі не примітивним. Частина уроків може бути побудована за принципом самостійної інтерпретації учнями історичних джерел. Головним при організації такої роботи є добір відповідного комплекту історичних документів.
Згідно з сучасними методичними вимогами, документ, підібраний для такого уроку, повинен:а) відповідати цілям і завданням навчання історії;б) відображати основні, найбільш типові факти і події епохи;в) бути органічно, пов’язаним із програмним матеріалом, сприя/ ти актуалізації історичних знань, щоб можна було запропонувати учням пізнавальні питання і завдання;г) бути доступним учням за змістом й обсягом;д) бути цікавим;е) містити побутові й сюжетні подробиці, що дозволяють диференціювати навчання, конкретизувати уявлення учнів про ті чи інші події, явища, процеси;ж) здійснювати на них певний емоційний вплив; з) мати літературні і наукові переваги, достатню інформативністьдля розвитку пізнавальної самостійності й зацікавленості, удосконалення прийомів розумової праці.
Виходячи з власного досвіду організації практичних робіт при викладанні курсу «Історія Давнього світу», ми переконані, що учні цього віку здатні самостійно виконати роботу, пов’язану з опрацюванням та подальшою інтерпретацію історичних документів. Це стає можливим за умови дотримання таких умов:а) учні протягом тривалого часу під керівництвом вчителя постійно опрацьовували історичні документи;б) документи, надані учням заздалегідь, були дидактично адаптовані вчителем до сприйняття їхнього змісту учнями;в) пояснення термінів і понять включається до змісту історичного документа;г) кожен із документів супроводжується питаннями, які направляють пізнавальну діяльність учня на опрацювання й осмислення змісту документа. Проілюструємо викладені вище теоретичні положення прикладом лабораторно-практичної роботи, виконаної учнями при вивченні теми «Давній Вавилон». Учні на уроці працювали із «Законами царя Хаммурапі», частина яких в українському перекладі подавалася свого часу в журналі «Історія в школі». При збереженні логічної послідовності основних структурних компонентів уроку скорочений варіант методичної розробки матиме такий зміст.1. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.На цьому етапі вчитель просить пригадати учні» як історики відтворюють минуле? Про що можуть розповісти речові джерела? Про що ми і можемо дізнатися, використовуючи писемні джерела? Якими науковими знаннями повинен володіти історик, щоб прочитати давні писемні джерела? 2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вислухавши відповіді, вчитель просить учнів відповісти, як, на їхню думку пишуться підручники з історії. Підвівши школярів додатковими запитаннями до правильної відповіді, повідомляє, що на сьогоднішньому уроці в них буде можливість написати невеличкий навчальний текст на основі вивчення історичного писемного джерела.3. Оголошення та представлення теми.Викликавши інтерес до змісту майбутньої навчальної діяльності та не знайомого їм з попередніх уроків процесу отримання нових знань, вчитель оголошує тему та очікувані навчальні результати, якими повинен стати невеликий навчальний текст, написаний самими учнями. Після цього вчитель дуже коротко розповідає історію виникнення Вавилонської держави та винайдення у 1901 р. французькою експедицією двометрового базальтового стовпа з викарбуваними на ньому законами царя Хаммурапі. Далі організуються дослідницькі групи та проводиться короткий інструктаж.4. Лабораторно-практична частина уроку.Групи отримують картки з дидактично адаптованим текстом законів царя Хаммурапі та завданнями до них.Для групи № 1Як відбувався суд у Давньому Вавилоні?§ 1. Якщо людина викриватиме людину і провини не доведе, то оскаржувана має бути забито.§ 2. Якщо людина викриватиме людину у чаклунстві й доведе, то та, яка звинувачувалася, піде до Божої Річки (Тигру та Євфрату) та плигне у воду. Якщо її поглине Божа Річка, то звинувачувач забере її майно. А якщо та Божа Річка залишить її живою, то замість неї (людини), яка викривала у чаклунстві, має бути забита, а виправдана Божою Річкою забере її майно.§ 5. Якщо суддя розглядав судову справу й вже ствердив печаткою, а відтак сам бодай у чомусь Переінакшив вирок, то суд мусить викрити того суддю, який переінакшив вирок. І всю суму того позову, за який було заплачено судові, він мусить заплатити у 12 разів більше, а у приміщенні суду з його місця судді мусять його підвести, й по цьому він вже не може повертатися до суду, у якому порядні судді.§ 6. Якщо людина щось богове (майно храму) або з палацу царя украде, її має бути забито, а також ту, яка наслідувала її приклад, — також має бути забито.§ 9. Якщо у людини щось зникне, а вона схопить річ у руках іншої людини, а та, у чиїх руках має бути схоплена суперечлива річ, мовитиме: «А мені Гендляр продав і я маю свідків!», а господар зниклого мовитиме: «І я приведу своїх свідків!», то покупець може привести Гендляра і свідків, які були при тому, коли купувалася річ. Господар зниклої речі мусить привести свідків, яким вона відома.Судді розглянуть справу й ухвалять, а свідки, при яких була куплена річ, мусять під присягою довести, що їм відомо. Тоді гендляр — злодій і його має бути забито. Господар зниклої речі отримує її з поверненням і має взяти відважене йому срібло із дому Гендляра. Завдання для групиПрочитавши уважно закони царя Хаммурапі, напишіть невелику розповідь в якій би містилася відповідь на питання: Хто вирішував справи в суді? Як звинувачувач доводив свою правоту в суді? Як визначалася вина людини в суді? Яке покарання найчастіше зустрічається в законах царя Хаммурапі? Яку відповідальність ніс суддя за своє рішення? Які вимоги висувалися до судді?Для групи № 2Яким було господарське життя вавилонян?§ 53. Якщо людина лінується зміцнити дамбу свого поля і внаслідок цього дамба не була зміцнена Heю; і в її дамбі відбудеться пророцтво - водою буде затоплена оброблена земля (громади), людина в дамбі якої відбувся прорив, повинна відшкодувати хліб, який вій знищив.
§ 59. Якщо людині зрубає в саду людини дерево без (відома) господаря саду, то вона повинна віддати 5 мін і срібла (грошова одиниця у Вавилоні).
§ 218. Якщо лікар зробить людині тяжкий поріз бронзовим ножем і спричинить смерть цій людині або зніме бельмо людині бронзовим ножем і пошкодить око людині, то йому потрібно відрізати пальці.
§ 229. Якщо будівельник побудує людині будинок і зробить свою роботу боту погано, так що побудований ним дім зруйнується і спричинить смерть господарю, то цього будівельника потрібно вбити. § 237.
Якщо людина найме корабельника і судно, завантажить його хлібом, вовною,
рослиною олією, фініками чи іншим яким би не було вантажем...§ 260.
Якщо людина вкраде шкіряне відро чи мотику, то повинна віддати З склянки срібла (грошова одиниця у Вавилоні).§ 265. Якщо пастух, якому були дані для
випасу великий та дрібний скот, буде нечесним, змінить клеймо чи віддасть скот
за срібло, то його потрібно викрити...Завдання
для групиПрочитавши уважно закони царя Хаммурапі,
напишіть невелику розповідь, в якій би містилася відповідь на питання: Якими
були заняття жителів Вавилону? Що
дозволяло вавилонянам займатися хліборобством? З якою небезпекою
було пов’язано заняття хліборобством? Які професії були поширеними у Вавилоні?
Які знаряддя праці та інструменти використовували стародавні вавилоняни? Які
матеріали та метал використовували, вавилоняни для виготовлення знарядь праці?Для групи № ЗЯкими були стосунки в родині вавилонян?§ 128. Якщо чоловік візьме жінку і не укладе
письмового договору, то ця жінка — не
дружина.§ 138.
Якщо чоловік залишає свою першу дружину, що не народила йому дітей, то повинен
віддати їй срібло в сумі її викупу, а також відшкодувати їй посаг, принесений
нею з дому її батька, і потім залишити її.§ 143.
Якщо дружина не цнотлива і виходить із дому, марнотратна, осоромить свого чоловіка, то цю жінку потрібно кинути у
воду.§ 145.
Якщо чоловік одружиться з безплідною дружиною, вена не дасть йому дітей і він
матиме намір взяти собі невільницю, то
ця невільниця не може бути рівною
в правах з дружиною.§ 150.
Якщо чоловік подарує своїй дружині поле, сад, будинок чи рухоме майно і
видасть документ з печаткою, то після його смерті діти не можуть вимагати від
неї нічого по суду.§153.
Якщо дружина чоловіка дасть його умертвити через іншого чоловіка, то цю жінку
потрібно посадити на кіл.§ 160.
Якщо чоловік принесе в будинок тестя шлюбний дарунок і віддасть викуп, а
потім батько дівчини скаже: «Я не віддам тобі своєї доньки», “ то він повинен
повернути в подвійному розмірі все, що було принесене йому.§ 168.
Якщо людина матиме намір вигнати свого сина і скаже суддям: «Я вижену мого
сина», — то судці повинні дослідити цю справу, і якщо син не вчинив тяжкого
гріха, достатнього для позбавлення його спадщини, то батько не може позбавити
його спадщини.§495. Якщо син вдарить свого батька, то йому
потрібно відрізати пальці.Завдання
для групиПрочитавши уважно закони царя Хаммурапі,
напишіть Невелику розповідь, в якій би містилася відповідь на
питанням Як укладався шлюб у Давньому Вавилоні? Яким було становище жінки у
вавилонській сім’ї? Чи мала вавилонянка права, захищені законом? Яке покарання
міг застосувати батько до свого сина? Чим сім’я в Давньому Вавилоні
відрізняється від сучасної української родини?Для групи № 4Які
верстви населення існували у вавилонському суспільстві?§ 7. Якщо людина купує з рук сина людини
(повноправного громадянина, якого називали ще чи із рук раба людини без свідків чи договору,
чи візьме на збереження срібло, золото, раба, рабиню, вола, вівцю, віслюка,
то ця людина — злодій, її потрібно убити.§15. Якщо
людина виведе за Міські ворота раба палацу, чи рабиню палацу, чи раба (вавилонян, що працював на державу), чи рабиню
, то її треба вбити.§ 26. Якщо редум чи баірум (важко озброєний і
легкоозброєний воїни), якому було наказано виступити в царський похід, не піде
чи найняв найманця і надішле його замість себе, то цього редума чи баірума
треба вбити.§ 36. Поле, сад чи будинок редума, баірума не
можуть бути продані за срібло.§ 37.
Якщо декум (молодший офіцер) чи лубуттум (старший офіцер) забрав добро редума,
притісняв редума, віддав редума в найми чи забрав подарунок, який дав цар
редуму, то цього декума чи лубуттума треба вбити.§ 117.
Якщо людина має борг і віддасть за срібло в боргове рабство свою дружину,
свого сина чи доньку, то вони повинні служити в домі їх покупця 3 роки; на
четвертий рік їх потрібно відпустити на свободу.§ 127. Якщо людина протягне палець проти
божої сестри (жриці) чи дружини людини і не докаже звинувачення, то ця людина
повинна відповісти перед судцями, а також їй потрібно поголити скроні (знак безчестя).Завдання
для групиПрочитавши
уважно закони царя Хаммурапі, напишіть невелику розповідь, в якій би містилася
відповідь на питання: На які верстви поділялося населення у Вавилонській державі?
Як людина у Вавилоні могла стати рабом? Чому, на, вашу думку, перебування у
рабстві за борги було обмежено трьома роками? Чому царські закони захищали
рядових воїнів?5.
Осмислення нових знань та умінь.На
цьому етапі учні зачитують складений у групі навчальний текст. При потребі
текст коригується спільними зусиллями. Після цього навчальний текст,
складений учнями, порівнюється з відповідним текстом у підручнику (до речі,
тексти, укладені учнями, виходять набагато цікавішими і зрозумілішими).6.
Систематизація й узагальнення нових знань та
умінь. Підбиття підсумків уроку.За
допомогою «уявного мікрофона» учні відповідають на питання: Чи важко було самим
писати навчала ний текст? Що було найцікавішим у процесі роботи з документом?
Які труднощі виникли при роботі з історичним документом? Які деталі найбільше
запам’яталися? Що стало справжнім відкриттям на уроці?При
організації самостійної роботи учнів над історичним документом відбувається
об’єднання таких компонентів змісту навчання, як:1) інформаційного
(знання фактів учні отримують з історичного документа);2) операційного
(процес роботи учнів над документом представляє ряд операційних процедур:
читання,, осмислення; аналіз; синтез; тлумачення тощо);3) творчо-пошукового
(в результаті роботи в учнів з’являється досвід виконання творчих пошукових
завдань, пошуково - дослідницької практичної діяльності);4) ціннісно-смислового
(виробляється досвід емоційно-ціннісного ставлення щодо історичних реалій,
оточення особистості).У наведеному вище прикладі учні працювали з
первинним історичним документом, під яким розуміють актові документи,
неопрацьовані свідчення очевидців подій та їх учасників. Але, крім первинних,
існують також вторинні джерела, до яких належать описи і міркування істориків,
журналістів, коментаторів й оглядачів з приводу історичних подій. Хоча на
практиці відмінності між первинними і вторинними джерелами часто залежать від
того, наскільки близько автор документа був до описуваних подій. Приміром,
праця Геродота з часом із вторинного джерела стала для нас первинним
документом. Вміння відділяти первинний документ від вторинного — визначальна
ознака критичного та історичного мислення. Формувати це вміння потрібно вже на ранніх І етапах викладання
історії.І Організація
навчальної діяльності, метою якої стає робота з інтерпретаціями історичних фактів, вимагає нестандартної мотивації учнів на такому
уроці. Наведемо нетрадиційну, форму організації такої роботи, як
урок-детектив, зміст якого підказаний історичною епохою та навчальним
матеріалом, а форма — характером проблеми, що вирішуватиметься учнями.
Діяльність учнів на уроці побудована на імітації дій слідчої групи, що
досліджує обставини вбивства. Учні в процесі своєї діяльності в ігровій формі
встановлюють відмінності між первинними і вторинними документами, навчаючись
відрізняти їх один від одного. При вивченні історії Давнього світу таких уроків
можна побудувати декілька. Для прикладу наводиться урок-детектив «Чому було вбито Юлія Цезаря?», в ході якого учні повинні були порівняти щонайменше три точки зору
автора історичного документа, сучасних істориків та свою власну. 1. Актуалізація
опорних знань:Цей
урок за програмою перший при вивченні теми «Падіння республіки та утворення
імперії», тому наявний час дозволяє вчителеві побудувати цей урок на
використанні історичних документів. Після визначення учнями термінів, які
використовуються у формулюванні назви теми, вчитель приводить учнів до розуміння
смислу тих подій, що вивчатимуться. Крім того, учні пригадують з попередніх
уроків, хто в Римі прагнув захопити владу, та обставини створення першого
тріумвірату.2. Мотивація
навчальної діяльності. Вчитель пояснює, що урок буде незвичайним, оскільки учні
знову встановлюватимуть обставини вбивства історичної особи (досвід вирішення
такої проблеми в учнів вже є, оскільки в реальному класі при вивченні теми
«Розквіт Македонії» проводився урок-детектив «Хто убив Філіппа II?»).
Йтиметься про вбивство Юлія Цезаря, який стане диктатором Риму і буде вбитий
своїм оточенням.3. Представлення
теми та очікуваних результатів.Після
відповідних записів, зроблених у зошиті, увага учнів звертається на той факт,
що в ході «розслідування» вони повинні встановити обставини убивства Ю. Цезаря
та мотиви, якими керувалися убивці, імена яких історикам відомі. Створюються
«слідчі групи».4. Вивчення
нового матеріалу.Цей етап роботи, який для учнів звучить як
«розслідування», розпочинається з ознайомлення з «досьє Юлія Цезаря». Вчитель
або найбільш підготовлені учні розповідають дуже коротко про захоплення влади
в Римі Юлієм Цезарем, про основні його дії як диктатора Риму та обставини його
загибелі. Після цього «слідчим групам» передаються «матеріали справи», які
складаються з двох частин— «свідчень очевидців» (первинні документи) та
«висновків експертів» (вторинні документи).«Свідчення
очевидців»1) Светоній
Транквілл (бл.70- 140 рр. н. — римський історик та письменник. (Хрестоматія
з історії стародавнього світу. - К., 1974. -С. 122-123.)«...
Він(Ю. Цезар).був винний у зловживанні владою і вбитий заслужено. Мало того,
що він приймає почесті без усякої міри: незмінні консульство, довічну
диктатуру, опікування моральності, потім ім’я імператора, прізвисько «батька
вітчизни», скульптуру серед царських статуй, узвишшя в театрі — він на віть
допустив на свою честь постанови, що перевищують людську межу: золоте крісло в
сенаті й суд ... храми, жертовники, статуї пору з богами, назву місяця на свої
честь; і всі ці почесті він отримував і роздавав з власної волі.У змові проти нього взяло участі понад
шістдесят чоловік; на чолі стояли Гай Кассій, Марк Брут і Децім
Брут».Питання до документаЧим мотивувалися змовники, я вчинили вбивство Юлія Цезар:
Яким було ставлення до вбивство Цезаря автора документа? Чому і так вважаєте?2) Аппіан
(70-ті ІІ ст. н.
е.) римський істерик. (Аппи Гражданские / войны. — Л. - 1994.
-С. 14І)«Залишилося
всього чотири дні відбуття, коли вороги вбили (Цезаря) в сенаті із заздрості до Цезаря і його безмежної сили, як вони самі
говорили, через піювання про відновлення державне ладу батьків. Бо вони добре
знав Цезаря і побоювалися, що, коли і підкорить і ті народи, проти як він
збирався йти, він стане безумовно царем.
Я думаю, що приводом вбивства Цезаря стало це слово, між «царем» і «диктатором»
є лише різниця в назві, Насправді ж, будучи диктатором, Цезар був наче царем.Коли в священному місці? над особою
священною і недоторканною вбивцями був скоєний злочин, розпочалася метушня по
всьому місту; в цьому хаосі деяких із сенаторів було поранено, інших — убито».Питання
до документаЩо, на
думку римського історика Аппіана, стало причиною, а що приводом до вбивства
Цезаря? Якими мотивами керувалися, на думку історика, убивці Цезаря? Яким, на
вашу думку, є ставлення самого історика до убивства Цезаря? Чому ви так
вважаєте? Порівняйте ставлення до вбивства Цезаря Аппіана та Светонія.3)
Плутарх(46—125 pp. н.е.)
—давньогрецький історик та письменник. - (Плутарх
Порівняльні життєписи. — К.,
1991. —С. 230, 232, 237.)«Проте
найбільше неприхованої ненависті до Цезаря, яка, врешті-решт, спричинила його
смерть, викликала його жадоба царської влади. Для загалу римлян вона була
основною причиною нелюбові до Цезаря, а для таємних його недругів давно стала
пристойним приводом, щоб кувати проти нього змову.Однак
ті, хто прагнув зміни державного ладу, скеровував свої погляди або на нього
одного (Брута), або з-поміж інших віддавав йому перевагу, хоч ніхто не
наважувався сказати про це йому відверто.Не довелося скористатись
могутністю і владою, до яких він прямував крізь незліченні небезпеки і яких
досяг з величезним зусиллям. Йому дісталося тільки ім’я володаря і слава
серед громадян разом з її невідступною супутницею — заздрістю».Питання до документаПорівняйте,
як пояснює причини убивства Цезаря Плутарх та
римські історики. Що в їхніх поглядах є спільного, а що відмінного? Що
давньогрецький історик вважає причинами убивства Цезаря, а що приводом? Чи
можна з документа встановити, яким було особисте ставлення до убивства Цезаря
історика?«Висновки експертів»1) Утченко
С. Л. Юлий Цезарь. — М., 1984. -С. 296.«Але ця
знаменита політика Цезаря (політика «милосердя») в цілому не виправдала себе.
Більше того, вона виявилася великою політичною помилкою, що мала для її творця
та ініціатора рокові наслідки. Якщо політика «милосердя» була не першою і не
головною, то все ж однією із суттєвих причин, що призвела до сенатської змови».2) Бандровський
О. Г. Історія стародавнього світу. — К., 1998. — С. 258.«Проте,
як і кожний політик, Цезар не уник помилок та прорахунків. Політика «милосердя»
призвела до появи в сенаті груші людей, які хотіли усунути Цезаря від влади.
Саме ці сенатори поширювали чутки про прагнення Цезаря стати царем і перенести
столицю з Рима до Александрії».Питання до документівЯк
сучасні історики пояснюють причини убивства Ю. Цезаря? Що є спільного в
поясненнях стародавніх та сучасних істориків? Якою повинна була бути політика
Цезаря, на думку, сучасних істориків, щоб уникнути змови?Осмислення нових знань
та умінь.Обговорення
версій та пояснень, що наводяться «слідчими групами», відбувається на основі
питань: Якої версії щодо причин і мотивів убивць Цезаря дотримується ваша
група? Які аргументи на підтвердження власної версії ви можете назвати? Що для
вашої групи виявилося більш переконливим: «свідчення очевидців» чи «висновки
експертів»? Чому? Систематизація й узагальнення нових знань та умінь.
Підбиття підсумків уроку Під час
колективних роздумів учнями встановлюються відмінності між первинними і
вторинними джерелами. Для цього учням пропонується відповісти на питання: У
чому полягає залежність сучасних істориків від історичних джерел? Чи можуть
сучасні історики помилятися, пояснюючи вчинки історичних осіб минулого? Чому?
Чи можемо ми повністю довіряти історикам минулого? Чому ми повинні критично
сприймати їхні свідчення? Про що свідчать розбіжності в поясненнях істориків
щодо однієї й тієї історичної події?Наведені
приклади, сподіваємось, доводять, що переоцінити значення застосування
історичного документа на уроці просто неможливо. За допомогою історичного
документа реалізується принцип наочності, коли в учнів в результаті його використання
виникають яскраві образи і картини минулого. Але найважливішим результатом
роботи з історичними документами стає активізація процесів мислення, що
сприяє більш плідному засвоєнню історичних знань і розвитку історичної свідомості.
В учнів в процесі такої роботи формуються базові уміння навчальної роботі:
читати документи, аналізувати й визначати потрібну інформацію, ^гіркувата,
оцінювати значення документів минулого. На уроках, побудованих за принципом
вивчення історичних документів, учні довідуються про значущість історичних
джерел для історичної науки, бачать у них сліди діяльності людей, які жили в
минулому. Все це дозволяє не тільки підтримувати інтерес школярів до історії,
але й допомагає їм відчути дух епохи, без якого справжнє розуміння історії
неможливе.Література1.
Аппиан Гражданские войны.
– М. - 1994.- 415 с.2.
Бандровський О. Г. Історія
стародавнього світу. — К., 1998. — 320 с.3.
Мазоре І. Яюцо прочитаєш
цю мою площину // Історія в школі. 1998. — № 4.-С. 31-37.4.
Пометун О., Фрейман Г.
Методика навчання історії в школі. — К.: Генеза, 2005. - С. 150.5.
Плутарх Порівняльні
життєписи. — К., 1991. -440 с.6.
Утченко С. Л. Юлий Цезарь.
— М., 1984.-342 с. Хрестоматія з
історії стародавнього світу. — К., 1974
На сучасному-етапі розвитку методики викладання історії визначили два підходи до використання історичних документів на уроці — інформаційний та критичний. При застосуванні інформаційного підходу історичний документ використовується як джерело, що дозволяє отримати відповідну інформацію. Критичний — запозичений з практики викладання історії в європейській та американських школах — спонукає замислитися над достовірністю інформації, вилученої зі змісту документа та над ступенем довіри до власне джерела. Як інформаційний, так і критичний підхід у роботі з історичними документами, виконує свою роль у розвитку історичного мислення і повинен застосовуватися залежно від дидактичної мети навчального заняття.
Але все ж таки застосування інформаційного підходу має передувати джерелознавчій критиці документа, оскільки, перш ніж навчати учнів критично сприймати й оцінювати історичний документ, школярі повинні навчитися працювати з історичним змістом власне джерела. Тому, на нашу думку, в 6—8 класах при організації роботи учнів з історичними документами має домінувати інформаційний підхід/ Більшість документів, залучених до аналізу в цих класах, можуть бути використані тільки як інформаційне джерело, що визначається характером самих історичних документів наприклад, закони царя Хаммурапі, про які йтиметься нижче). Використання історичного документа як інформаційного джерела дозволяє повного мірою розвивати вміння аналізу та оцінки, формувати навички історичного аналізу та інтерпретації, оскільки історія за своєю суттю є процесом мислення, що спирається на свідчення минулого. Використання історичних документів дозволяє також створити яскраві, виразні образи подій, особистостей, епох, бо, як доводить практика, на уроці найкраще запам’ятовується фактичний матеріал, який насичений нюансами історичної епохи, що стають для нас доступними тільки при використанні історичних джерел.
Працюючи з історичними джерелами, учні повинні розкрити зміст останніх, тобто створити власну версію або інтерпретацію історичних подій. У численних публікаціях неодноразово ставилася проблема інтерпретації навчальних текстів на уроках історії. Зіткнувшись з тим, що в результаті некритичного сприйняття авторських інтерпретацій в учнів формується стереотипне мислення, ми намагаємося вирішити цю проблему шаблонними підходами. На вчителя знову покладається завдання пояснювати й демонструвати учням суб’єктивність авторської інтерпретації історичних фактів, а учні слідом за вчителем повинні цю суб’єктивність знаходити, ідентифікувати і розуміти. Ми знову демонструємо учням різні страви, приготовлені іншими, вчимо їх оцінювати, але не даємо самим спробувати приготувати хоч одну. Якщо виходити з того, що формувати досвід практичної діяльності словесними методами неможливо, адже його можна лише засвоїти, точніше, виробити в процесі самостійної навчальної діяльності, на творчому рівні, то чому б учням не дозволити створити власну інтерпретацію історичних реалій, зроблених на основі вивчення історичних джерел, ставши на уроці хоча б на мить укладачами навчального тексту? Не побоїмось стверджувати, що діти роблять це не гірше за авторів, що пишуть підручники. Звичайно, процес створення учнями власної інтерпретації історичних фактів, здобутих у результаті роботи з історичними документами, буде більш спрощеним, але ні в якому разі не примітивним. Частина уроків може бути побудована за принципом самостійної інтерпретації учнями історичних джерел. Головним при організації такої роботи є добір відповідного комплекту історичних документів.
Згідно з сучасними методичними вимогами, документ, підібраний для такого уроку, повинен:а) відповідати цілям і завданням навчання історії;б) відображати основні, найбільш типові факти і події епохи;в) бути органічно, пов’язаним із програмним матеріалом, сприя/ ти актуалізації історичних знань, щоб можна було запропонувати учням пізнавальні питання і завдання;г) бути доступним учням за змістом й обсягом;д) бути цікавим;е) містити побутові й сюжетні подробиці, що дозволяють диференціювати навчання, конкретизувати уявлення учнів про ті чи інші події, явища, процеси;ж) здійснювати на них певний емоційний вплив; з) мати літературні і наукові переваги, достатню інформативністьдля розвитку пізнавальної самостійності й зацікавленості, удосконалення прийомів розумової праці.
Виходячи з власного досвіду організації практичних робіт при викладанні курсу «Історія Давнього світу», ми переконані, що учні цього віку здатні самостійно виконати роботу, пов’язану з опрацюванням та подальшою інтерпретацію історичних документів. Це стає можливим за умови дотримання таких умов:а) учні протягом тривалого часу під керівництвом вчителя постійно опрацьовували історичні документи;б) документи, надані учням заздалегідь, були дидактично адаптовані вчителем до сприйняття їхнього змісту учнями;в) пояснення термінів і понять включається до змісту історичного документа;г) кожен із документів супроводжується питаннями, які направляють пізнавальну діяльність учня на опрацювання й осмислення змісту документа. Проілюструємо викладені вище теоретичні положення прикладом лабораторно-практичної роботи, виконаної учнями при вивченні теми «Давній Вавилон». Учні на уроці працювали із «Законами царя Хаммурапі», частина яких в українському перекладі подавалася свого часу в журналі «Історія в школі». При збереженні логічної послідовності основних структурних компонентів уроку скорочений варіант методичної розробки матиме такий зміст.1. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.На цьому етапі вчитель просить пригадати учні» як історики відтворюють минуле? Про що можуть розповісти речові джерела? Про що ми і можемо дізнатися, використовуючи писемні джерела? Якими науковими знаннями повинен володіти історик, щоб прочитати давні писемні джерела? 2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вислухавши відповіді, вчитель просить учнів відповісти, як, на їхню думку пишуться підручники з історії. Підвівши школярів додатковими запитаннями до правильної відповіді, повідомляє, що на сьогоднішньому уроці в них буде можливість написати невеличкий навчальний текст на основі вивчення історичного писемного джерела.3. Оголошення та представлення теми.Викликавши інтерес до змісту майбутньої навчальної діяльності та не знайомого їм з попередніх уроків процесу отримання нових знань, вчитель оголошує тему та очікувані навчальні результати, якими повинен стати невеликий навчальний текст, написаний самими учнями. Після цього вчитель дуже коротко розповідає історію виникнення Вавилонської держави та винайдення у 1901 р. французькою експедицією двометрового базальтового стовпа з викарбуваними на ньому законами царя Хаммурапі. Далі організуються дослідницькі групи та проводиться короткий інструктаж.4. Лабораторно-практична частина уроку.Групи отримують картки з дидактично адаптованим текстом законів царя Хаммурапі та завданнями до них.Для групи № 1Як відбувався суд у Давньому Вавилоні?§ 1. Якщо людина викриватиме людину і провини не доведе, то оскаржувана має бути забито.§ 2. Якщо людина викриватиме людину у чаклунстві й доведе, то та, яка звинувачувалася, піде до Божої Річки (Тигру та Євфрату) та плигне у воду. Якщо її поглине Божа Річка, то звинувачувач забере її майно. А якщо та Божа Річка залишить її живою, то замість неї (людини), яка викривала у чаклунстві, має бути забита, а виправдана Божою Річкою забере її майно.§ 5. Якщо суддя розглядав судову справу й вже ствердив печаткою, а відтак сам бодай у чомусь Переінакшив вирок, то суд мусить викрити того суддю, який переінакшив вирок. І всю суму того позову, за який було заплачено судові, він мусить заплатити у 12 разів більше, а у приміщенні суду з його місця судді мусять його підвести, й по цьому він вже не може повертатися до суду, у якому порядні судді.§ 6. Якщо людина щось богове (майно храму) або з палацу царя украде, її має бути забито, а також ту, яка наслідувала її приклад, — також має бути забито.§ 9. Якщо у людини щось зникне, а вона схопить річ у руках іншої людини, а та, у чиїх руках має бути схоплена суперечлива річ, мовитиме: «А мені Гендляр продав і я маю свідків!», а господар зниклого мовитиме: «І я приведу своїх свідків!», то покупець може привести Гендляра і свідків, які були при тому, коли купувалася річ. Господар зниклої речі мусить привести свідків, яким вона відома.Судді розглянуть справу й ухвалять, а свідки, при яких була куплена річ, мусять під присягою довести, що їм відомо. Тоді гендляр — злодій і його має бути забито. Господар зниклої речі отримує її з поверненням і має взяти відважене йому срібло із дому Гендляра. Завдання для групиПрочитавши уважно закони царя Хаммурапі, напишіть невелику розповідь в якій би містилася відповідь на питання: Хто вирішував справи в суді? Як звинувачувач доводив свою правоту в суді? Як визначалася вина людини в суді? Яке покарання найчастіше зустрічається в законах царя Хаммурапі? Яку відповідальність ніс суддя за своє рішення? Які вимоги висувалися до судді?Для групи № 2Яким було господарське життя вавилонян?§ 53. Якщо людина лінується зміцнити дамбу свого поля і внаслідок цього дамба не була зміцнена Heю; і в її дамбі відбудеться пророцтво - водою буде затоплена оброблена земля (громади), людина в дамбі якої відбувся прорив, повинна відшкодувати хліб, який вій знищив.
§ 59. Якщо людині зрубає в саду людини дерево без (відома) господаря саду, то вона повинна віддати 5 мін і срібла (грошова одиниця у Вавилоні).
§ 218. Якщо лікар зробить людині тяжкий поріз бронзовим ножем і спричинить смерть цій людині або зніме бельмо людині бронзовим ножем і пошкодить око людині, то йому потрібно відрізати пальці.
§ 229. Якщо будівельник побудує людині будинок і зробить свою роботу боту погано, так що побудований ним дім зруйнується і спричинить смерть господарю, то цього будівельника потрібно вбити.
Немає коментарів:
Дописати коментар